Taloushallinto on liiketoiminnan pyörittämisen ja kehittämisen peruspilareita, mutta harvoin yrittäjän ydinosaamista. Jotta siitä saadaan täysi hyöty irti, tarvitaan kirjanpitoon, palkanlaskentaan ja raportointiin lisätaitoja.

Ja jos jo yhden yrityksen taloushallinnon prosessit tuottavat päänvaivaa, neljä erilaista yritystä on melkoinen haaste.

Yrittäjät Heli ja Samu Vainio-Puhju pyörittävät tiivisteitä maahantuovaa Tiivistepalvelu Oy:tä, puupakkauksia ja kuormalavoja valmistavaa Saarset Oy:tä, saman alan yritystä Jase-Puu Oy:tä sekä kiinteistösijoitusyritys VVVRakennus Oy:tä. Yhteensä yritykset vaihtavat hitusen alle 4,8 miljoonaa vuodessa.

 

“Arol tuo meille yrityksen taloushallintoon tarvittavan ammattitaidon. Haluamme kehittää toimintaamme taloushallinnon ja sen työkalujen avulla, ja he ovat tajuttoman osaavia tässä. Me saamme sieltä sitä kovan luokan ammattitaitoa jota tarvitsemme.”

– Samu Vainio-Puhju, yrittäjä

 

“Voimme olla ihan kaikenlaisissa asioissa Aroliin yhteydessä. He hoitavat meidän taloushallintomme, ja mitä ikinä tuleekaan vastaan, niin voin soittaa heille ja kysyä mitä tehdään.”

– Heli Vainio-Puhju, yrittäjä

Tulokset
⬆️Taloushallinnon perusprosessit skaalautuvat
 
🔄Tieto on oikeaa ja reaaliaikaista
 
Taloushallinto on tehostunut

Haaste

➡️  Yrittäjän ydinosaamiseen ei kuulu taloushallinnon pyörittäminen. Se on kuitenkin kriittinen osa yrityksen liiketoiminnan arkea ja kehitystä.

➡️  Tiivistepalvelun, Saarsetin, VVVRakennuksen ja Jase-Puun taloushallinto on kokonaisuutena monimutkainen paketti. Näiden ymmärtäminen vie helposti saman verran aikaa kuin isommissakin yrityksissä.

➡️  Kirjanpito oli ennen kankeaa ja vanhanaikaista. Ostolaskuprosessi sisälsi monia manuaalisia vaiheita ja esim. laskujen tiliöinti tehtiin aina erikseen, nykyisen automaation sijaan. Neljän yrityksen kanssa kirjanpidon ja palkanlaskennan täytyy rullata sujuvasti ja samoilla aikatauluilla.

➡️  Yrityskauppojen myötä myös taloushallinnon tietomäärä on kasvanut. Taloushallinto ei olisi enää millään onnistunut vanhoilla työkaluilla ja menetelmillä, joka olisi johtanut työmäärän massiiviseen kasvuun.

“Aikanaan jokainen lasku tuli mun työpöydän kautta. Siihen aikaan tiesin noin satasen tarkkuudella, mihin rahat ovat menneet. Kun sä osaat ajaa fillaria, niin sä et tarvitse neuvoja.

Mutta sitten ostettiin Saarset, joka on täysin erilaista toimintaa. Siellä Arol on auttanut meitä esimerkiksi budjetoinnissa: analysoidaan yhdessä miten vuosi meni, millaisia tapahtumia on ollut ja saadaan heiltä ammattimaista otetta silloin, kun meidän oma osaaminen loppuu.”

– Samu Vainio-Puhju, yrittäjä

Ratkaisu

➡️  Taloushallinnon perusprosessit hoidetaan pitkälle automatisoidusti Netvisorissa: näin kirjanpito ja palkanlaskenta sujuvat mahdollisimman tehokkaasti.

➡️  Vainio-Puhjuilla on Arolilla oma tiimi, joka tuntee kaikkien yritysten tilanteet ja työskentelytavat. Puhelimen päässä on jatkuvasti asiantuntijoita, joiden avulla yritys saa käyttöönsä tarvittavat resurssit nopeasti ja tarpeen mukaan.

➡️  Taloushallintoon luotiin selkeä prosessi, joka on helppo monistaa jokaiseen yhtiöön. Arol käsittelee taloushallinnon tietoja siten, että yrityksellä on aina saatavillaan reaaliaikainen näkymä kerran kuukaudessa päivittyvän tiedon sijaan.

➡️ Arol vastaa kaikkien neljän yrityksen kirjanpidosta ja palkanlaskennasta. Yrityksen vastuulle on haluttu jättää vain liiketoimintoihin oleellisesti liittyvät tehtävät, kuten esim. myyntilaskujen lähettäminen.

“Kun Saarsetissä vaihtui toimitusjohtaja, me pidettiin Arolin kanssa palaveri siitä, miten pystytään vastaamaan siellä nouseviin uusiin tarpeisiin. Tarvitsimme esimerkiksi kassavirtaennusteeseen ja budjetointiin uutta, tarkempaa työkalua. Arol ehdotti tähän sopivaa ratkaisua, jolle meillä ei ollut aiemmin ollut käyttöä.”

– Heli Vainio-Puhju, yrittäjä

Lopputulos

✅ Taloushallinnon tieto on aina oikeaa ja ajantasaista, sillä kirjanpitoa hoidetaan nykyään viikkotasolla. Data on jatkuvasti siinä kunnossa, että esim. tilinpäätöksen voisi tehdä vaikka heti.

✅ Hyvän järjestelmän ja valmiiden prosessien ansiosta taloushallinto on tehostunut. Se on nykyään täysin sähköistä, eikä sen pyörittämiseen mene ylimääräistä aikaa.

✅ Arol auttaa kehittämään taloushallintoa ja valitsemaan uusia työkaluja aina tarpeen tullen. Toimivat taloushallinnon työkalut ja fiksu työ kulkevat käsi kädessä.

✅ Taloushallinnon perusprosessit skaalautuvat nykyään helposti. Kun Tiivistepalvelu osti isomman yhtiön, Saarsetin, olemassa olevat prosessit ja järjestelmät taipuivat tähänkin ongelmitta.

 

“Kun Tiivistepalvelu osti Saarsetin, se osti joka suhteessa itseään isomman firman. Arolin arvo oli siinä kohtaa todella suuri. Kun prosessit ja järjestelmät olivat kunnossa, pystyttiin siirtämään isompi firma tähän meidän systeemiin ongelmitta. Se oli erinomainen suoritus.”

– Samu Vainio-Puhju, yrittäjä

 

“Tämäntyyppisessä toiminnassa, jota me pyöritämme, on äärimmäisen tärkeää, että tiedämme ja tunnemme ne ihmiset, jotka hoitavat meidän asioitamme tilitoimistossa. Kirjanpidossa, palkanlaskennassa ja taloushallinnossa on tietyt vastuuhenkilöt, jotka tietävät meidän asiat ja joilla on kokonaisuus hallussa. Tykkään siitä ja pidän sitä meidän kannalta lähes välttämättömänä.”

– Samu Vainio-Puhju, yrittäjä

 

Haluatko sparrata miten saisit taloushallinnosta kaiken hyödyn irti liiketoiminnan johtamiseen? Varaa aika Ollin kalenterista niin jutellaan. 👇

Haluatko liittyä tähän joukkoon? Laita meille viestiä.

Ota yhteyttä